VEILIG OP STAGE

Theorieboek + E-learning + + e-learning!

Heeft u leerlingen die stage gaan lopen? Veilig op Stage is hét lespakket voor vmbo en praktijkonderwijs. Stages zijn superleerzaam, maar er liggen ook gevaren op de loer zoals gevaarlijke machines en collega’s die het niet zo nauw nemen met de regels. Geen zorgen, dit lespakket bereidt uw leerlingen perfect voor om veilig te werken op hun stageplek én laat ze kennismaken met de inhoud van Basisveiligheid VCA (B-VCA) dat in veel sectoren verplicht is.

 

Wat biedt Veilig op Stage?

  • Interactieve leeromgeving met een theorieboek, een werkboek en e-learning.
  • Duidelijke uitleg over veiligheidsaspecten zoals de Arbowet, persoonlijke beschermingsmiddelen en het omgaan met machines.
  • Oefenen op twee kennisniveaus. Kies op welk niveau de leerling het lespakket doorneemt, als professional of als expert.
  • Een certificaat dat aangeeft dat leerlingen beschikken over de benodigde veiligheidskennis.

 

Waarom kiezen voor Veilig op Stage 2.0?

  • “Onze leerlingen zijn nu veel beter voorbereid op hun stage en voelen zich veiliger op de werkvloer.” – Docent praktijkonderwijs
  • “Het lespakket is duidelijk en makkelijk te volgen.” – Docent praktijkonderwijs

 

Veilig werken is essentieel voor iedereen en Veilig op Stage helpt uw leerlingen om dit te bereiken. Maak uw lessen nog waardevoller en zorg ervoor dat uw leerlingen goed voorbereid zijn op hun stage en toekomstige carrière!

Of scroll naar beneden
voor meer informatie

Gratis demo aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Gratis digitale demonstratie
Gratis proefaccount


Snel naar:

Uw voordelen:

  • Uw wordt volledig ontzorgd
  • De lesstof is altijd actueel en up to date
  • Inclusief examen op uw locatie
  • All-in lespakket met video’s, ppt’s en achtergrondinformatie voor de docent
  • Docenten dashboard om de voortgang en resultaten van uw leerlingen te monitoren
  • Doorlooptijd individueel ca. 10 uur
  • Doorlooptijd klassikaal ca. 25 uur

Voor wie is het lespakket Veilig op Stage?

Veilig op Stage is speciaal ontwikkeld voor leerlingen van het vmbo en praktijkonderwijs die voor het eerst op stage gaan. Het lespakket houdt rekening met hun leerstijl, denkniveau en belevingswereld door:
– leren op hun eigen niveau;
– afwisselende klassikale werkvormen;
– korte zinnen op 1F-niveau;
– veel visuele ondersteuning met foto’s en video’s;
– heldere verwijzingen tussen theorie en opdrachten;
– afwisselende verwerkingsopdrachten;
– verschillende praktijksituaties.

Daarnaast is het lespakket uitermate geschikt voor jongeren en volwassenen die moeite hebben met de Nederlandse taal. De onderwerpen worden duidelijk uitgelegd aan de hand van foto’s en beknopte teksten. De basiskennis uit Veilig op Stage biedt hen een goede voorbereiding, waarna ze verder kunnen met het lespakket VCA@SCHOOL of direct kunnen deelnemen aan een training en examen voor het diploma Basisveiligheid VCA (B-VCA).

Wilt u meer weten over de overgang van Veilig op Stage naar B-VCA? Neem dan contact met ons op.

Uit welke onderdelen bestaat het lespakket Veilig op Stage?

Het lespakket van Veilig op Stage maakt leerlingen bewust van veiligheid op de werkvloer en bestaat uit drie onderdelen:

  • een theorieboek;
  • een werkboek;
  • een e-learning.

 

Het theorieboek

Het theorieboek vormt het startpunt van het lespakket. In het theorieboek vindt u 11 hoofdstukken waarin van alles wordt uitgelegd over veiligheid. In het lespakket worden de volgende 11 hoofdstukken behandeld.

  1. Gevaren
  2. Ongevallen en rampen
  3. Bescherm jezelf
  4. Regels op het werk
  5. Vallen
  6. Heffen en tillen
  1. Gevaarlijke stoffen
  2. Brand
  3. Machines en gereedschappen
  4. Elektriciteit
  5. Borden

In het theorieboek wordt gedifferentieerd naar twee niveaus:

 

Prof

Dit is het basisniveau waarin de leerlingen worden klaargestoomd om een professional te worden. De prof-leerlingen nemen alleen deze theorie door.

Expert
Dit is het verdiepende niveau waarmee de leerlingen worden opgeleid tot echte experts. In het theorieboek vindt u extra paragrafen die speciaal bedoeld zijn voor de expert-leerlingen. In deze paragrafen wordt verdieping of extra theorie aangeboden. De expert-leerlingen nemen alle theorie door: dus de paragrafen bestemd voor prof én de extra paragrafen bestemd voor expert.

Het werkboek

In het werkboek staat alle oefenstof bij de paragrafen op het basisniveau (prof). Zowel de prof-leerlingen als de expert-leerlingen gaan met deze oefenstof aan de slag. Ze gaan vragen beantwoorden, opdrachten uitvoeren en leuke puzzels maken.

Voor iedere opdracht in het werkboek staat duidelijk vermeld welke paragraaf uit het theorieboek erbij hoort. Weten de leerlingen het antwoord niet, dan kunnen zij dit in hun theorieboek opzoeken.

In het werkboek staan ook verwijzingen naar extra oefenstof in de e-learning. Deze extra oefeningen zijn bedoeld voor de expert-leerlingen. Zij kunnen daar extra oefenstof maken bij de paragrafen die speciaal bedoeld zijn ter verdieping of uitbreiding.

 

De e-learning voor leerlingen

Vanuit het theorieboek en het werkboek worden de leerlingen naar de e-learning verwezen. Hierin staat de extra oefenstof voor de expert-leerlingen. Daarnaast kunnen alle leerlingen (prof én expert):

  • scenario’s maken [NIEUW!];
  • filmpjes bekijken;
  • tussentijdse toetsen maken;
  • een proefexamen en het echte examen maken op hun eigen niveau (prof of expert).

Sluiten zij het examen met goed gevolg af, dan ontvangen zij een certificaat.

 

Readspeaker

In de e-learning zit ook de voorleesfunctie Readspeaker. In de e-learning van Veilig op Stage is Readspeaker ingebouwd om leerlingen ondersteuning te bieden bij het lezen van de tekst. Dit is vooral handig voor leerlingen met dyslexie of andere leesproblematiek. Leerlingen kunnen:

  • de hele webpagina laten voorlezen;
  • bepaalde woorden, zinnen of alinea’s selecteren om voorgelezen te worden;
  • de voorleesfunctie naar wens aanpassen zoals de voorleessnelheid en het markeren van woorden die op dat moment uitgesproken worden.

 

Tussentijdse toetsen
De e-learning van Veilig op Stage bevat vier tussentijdse toetsen die na iedere twee à drie hoofdstukken in de e-learning worden aangeboden. Deze tussentijdse toetsen bevatten vragen die gericht zijn op de voorgaande hoofdstukken, waardoor de belangrijkste leerdoelen nogmaals worden bevraagd. U kunt de tussentijdse toetsen dus inzetten als:

  • extra herhalingsstof;
  • extra toets/meetmoment;
  • voorbereiding op het examen.

Nadat uw leerlingen een tussentijdse toets hebben gemaakt, kunt u als docent digitaal een deelcertificaat invullen. Hierop legt u onder andere de naam van de leerling en het resultaat van de tussentijdse toets vast.

 

De e-learning voor de docent

In de e-learning is voor de docent ook van alles te vinden. Per hoofdstuk is een map ingericht met:

  • een PowerPointpresentatie om les mee te geven;
  • de antwoorden van het werkboek;
  • klassikale werkvormen;
  • achtergrondinformatie;

Daarnaast staan ook de docentenhandleiding en andere handige tools in de e-learning, zodat docenten hun lessen optimaal kunnen inrichten.

Hoe ziet het theorieboek Veilig op Stage eruit?

Blader door een selectie van ons theorieboek voor een goede impressie van onze lesstof.

Zelfstandig leren of klassikaal lesgeven?

Beide is mogelijk. De leerling kan de stof uit het theorieboek en de e-learning zelfstandig doorlopen. Afhankelijk van het leerniveau bedraagt de studiebelasting dan 8-12 uur. U kunt daarbij de voortgang en resultaten van uw leerlingen monitoren.
Voor de docent bevat het pakket achtergrond informatie, interactieve presentaties , video’s en een docenten handleiding. Dit maakt VCA@School uitermate geschikt om klassikaal les te geven. Afhankelijk van het leerniveau bedraagt de studiebelasting bij klassikaal lesgeven 20-30 uur.

Wat is het taalniveau van VCA @ SCHOOL?

Het taalniveau van VCA @ SCHOOL is 2F. Dit is hetzelfde taalniveau als het officiële B-VCA examen.

In het theorieboek van VCA @ SCHOOL is er voor gekozen om de theorie aan te bieden in eenvoudige Nederlandse zinnen. Daarnaast is er extra aandacht voor begripsvorming. Belangrijke of lastige begrippen zijn in het theorieboek vetgedrukt en hebben een oranje kleur. De definitie van dit begrip is verwerkt in de theorie. Daarnaast zijn deze begrippen terug te vinden in de woordenlijst die in de e-learning staat.

Hierdoor is het boek bij uitstek geschikt voor leerlingen met een lager taalniveau zonder dat de vaktaal uit het oog verloren wordt.

Wat is de inhoud van het theorieboek van VCA @ SCHOOL?

Het theorieboek van VCA @ schoolVCA @ SCHOOL vormt het startpunt van het lespakket. Het bestaat uit vier blokken met in totaal 12 hoofdstukken. In het theorieboek is er voor gekozen om alleen de theorie te behandelen die terug kan komen in het B-VCA examen.

BLOK 1
1. Wet- en regelgeving
2. Risico’s en aanpak
3. Ongevallen en noodsituaties

BLOK 2
4. Persoonlijke beschermingsmiddelen
5. Gevaarlijke stoffen
6. Brand en explosies

BLOK 3
7. Gereedschappen en machines
8. Elektriciteit
9. Hijsen en heffen

BLOK 4
10. Werken op hoogte
11. Werken op gevaarlijke locaties
12. Ergonomie

Hoe ziet een hoofdstuk er uit in het theorieboek van VCA @ SCHOOL?

Het theorieboek van VCA @ SCHOOL bestaat uit 12 hoofdstukken. Een hoofdstuk start met een inleiding en een casus. In de inleiding wordt het onderwerp van het hoofdstuk geïntroduceerd. Daarnaast worden de leerdoelen die in het hoofdstuk centraal staan benoemd. De casus bestaat uit een afbeelding met een situatiebeschrijving die zich in de praktijk daadwerkelijk kan voordoen. Onder de casus staan een aantal vragen. Hierbij staat het onderwerp van het hoofdstuk centraal. Door het onderwerp te introduceren door middel van de inleiding en de casus raken uw leerlingen gemotiveerd om met het hoofdstuk aan de slag te gaan en kunt u hen aansporen tot nadenken.

Het hoofdstuk bestaat vervolgens uit meerdere paragrafen. Bij het bestuderen van een paragraaf worden de onderwerpen verdeeld in ‘behapbare’ stukjes, zodat uw leerlingen niet overspoeld worden met informatie. In het theorieboek is er voor gekozen om alleen de theorie te behandelen die terug kan komen in het B-VCA examen. Er staat dus geen onnodige ballast in voor uw leerling.

Wat is staat er in de e-learning van VCA @ SCHOOL voor leerlingen?

Het lespakket VCA @ SCHOOL bestaat uit een theorieboek, een e-learning en het B-VCA examen. De e-learning vormt voor uw leerlingen een belangrijk onderdeel van het lespakket.

Voor uw leerlingen zijn er per hoofdstuk meerdere onderdelen opgenomen in de e-learning.
Het volgende staat per hoofdstuk klaar:

  • interactieve presentatie;
  • basis oefenstof;
  • extra oefenstof (optioneel);
  • video’s;
  • woordenlijst;
  • extra samenvatting. (of gaan we de extra samenvatting anders noemen bijv. Test jezelf!)

Daarnaast vindt u in de e-learning ook tussentijdse toetsen. Deze tussentijdse toetsen komen na elk blok van drie hoofdstukken aan bod. Daarmee kunt u bepalen of uw leerlingen de lesstof uit de voorgaande hoofdstukken goed begrepen hebben.

Ten slotte vind u in de e-learning oefenexamens. Als de leerlingen alle hoofdstukken hebben behandeld, kunnen zij gaan oefenen voor het B-VCA examen!

Voorbeeld Hoofdstuk Basisveiligheid VCA @ School

Bestelformulier

Laat ons weten wie je bent
Geen producten geselecteerd
Volledig pakket

Volledig pakket

Deel 1: werkboek, ELO-account, examen en certificaat. Deel 2: theorieboek

€ 185,00 Excl. BTW
Aantal:
-
+
Subtotaal:
€ 985
ELO-account

ELO-account

Deel 3: ELO-account voor docenten (per jaar)

€ 75,00 Excl. BTW
Aantal:
-
+
Subtotaal:
€ 985
Deel 1

Deel 1

Deel 1: werkboek, ELO-account, examen en certificaat.

€ 95,00 Excl. BTW
Aantal:
-
+
Subtotaal:
€ 985
Deel 2

Deel 2

Deel 2: theorieboek

€ 110,00 Excl. BTW
Aantal:
-
+
Subtotaal:
€ 985
Deel 4

Deel 4

Dit is mijn beschrijving....

€ € 185,- Excl. BTW
Aantal:
-
+
Subtotaal:
€ 985
U dient akkoord te gaan met de voorwaarden

Ik ga akkoord met de voorwaarden. Na het plaatsen van uw bestelling ontvangt u een bevestiging op het e-mailadres dat u hebt doorgegeven.

Totaalbedrag

€ 0,00

Excl. BTW en verzendkosten

Wat is staat er in de e-learning van VCA @ SCHOOL voor docenten?

Het lespakket VCA @ SCHOOL bestaat uit een theorieboek, een e-learning en het B-VCA examen. De e-learning vormt ook voor de docent een belangrijk onderdeel van het lespakket.

In de e-learning is een apart gedeelte ingericht voor de docent. In dit gedeelte vindt een docentenhandleiding. Zo kunt u de B-VCA lessen optimaal inrichten. Naast deze docentenhandleiding vindt u hier de wachtwoorden voor de tussentijdse toetsen en oefenexamens. Ook vindt u hier per hoofdstuk interactieve presentaties, video’s en achtergrondinformatie met extra uitleg bij een aantal onderwerpen.

Voor u als docent is het natuurlijk ook erg prettig om de resultaten en activiteiten van uw leerlingen te kunnen volgen. Daarvoor biedt de e-learning u twee zeer nuttige functies, waarmee u de cijfers en de voortgang kunt opvragen. Op deze manier kunt u differentiëren en gericht instructie geven aan uw leerlingen!

Welke oefenstof staat er in de e-learning van VCA @ SCHOOL?

Het lespakket VCA @ SCHOOL bestaat uit een theorieboek, een e-learning en het B-VCA examen. In de e-learning van VCA @ SCHOOL vindt u oefenstof. Per hoofdstuk wordt er onderscheidt gemaakt in:

  • basis oefenstof
  • extra oefenstof

Als uw leerlingen het hoofdstuk doorlopen maken zij standaard de basis oefenstof. De basis oefenstof is een set vragen die aansluiten bij het theorieboek. In het menu van de oefenstof is duidelijk aangegeven welke vragen bij welke paragraaf horen. Is er behoefte aan extra verwerking? Dan kunt u of uw leerling er voor kiezen om de extra oefenstof te maken. De extra oefenstof bestaat ook uit een set met vragen die aansluiten bij het theorieboek.

In de (extra) oefenstof komen er verschillende soorten vraagtypen aan bod. Deze vraagtypen kunnen ook aan bod komen tijdens het examen van B-VCA. De vraagtypen die u onder andere aantreft in de e-learning zijn:

  • een meerkeuzevraag met één juist antwoord;
  • een meerkeuzevraag met meerdere antwoorden;
  • een waar/niet waar vraag;
  • een koppelvraag waarbij teksten en/of afbeeldingen aan elkaar gekoppeld worden.

Waarvoor kan ik de interactieve presentatie van VCA @ SCHOOL gebruiken?

Uw leerlingen hoeven natuurlijk niet het hele lespakket VCA @ SCHOOL zelfstandig door te nemen. Voor u als docent is ook een belangrijke rol weggelegd en u zult dan ook instructie geven aan uw leerlingen. Hiervoor kunt u naast het theorieboek ook de interactieve presentatie gebruiken. Bij ieder hoofdstuk is er voor u en de leerling een presentatie beschikbaar. Deze presentatie vindt u in de e-learning van VCA @ SCHOOL.

De interactieve presentatie sluit naadloos aan op het theorieboek en bevat alle belangrijke informatie uit het hoofdstuk. In de presentatie wordt duidelijk aangegeven welke paragrafen u behandelt. Ook bevat de presentatie video’s en oefeningen die u klassikaal kunt maken. Zo kunt u samen met uw leerlingen de theorie op een interactieve manier klassikaal behandelen.

Wat houdt de extra samenvatting (Test jezelf?!) in?

Het lespakket VCA @ SCHOOL bestaat uit een theorieboek, een e-learning en het B-VCA examen. In de e-learning van VCA @ SCHOOL vindt u per hoofdstuk een extra samenvatting (Test jezelf?!). De extra samenvatting (Test jezelf?!) bestaat uit ± 10 digitale dialoogkaarten. Op deze kaarten staan de belangrijkste punten die uw leerlingen hebben geleerd. Deze punten zijn voor uw leerlingen belangrijk om te weten en te onthouden!

De digitale dialoogkaarten kunnen als oefening worden gebruikt om leerlingen te helpen om de belangrijkste punten te onthouden. Op de voorkant van de kaart staat een vraag over de theorie. De leerling zal antwoord moeten geven op de vraag. Door de kaart om te draaien onthult uw leerling het antwoord.

De extra samenvatting (Test jezelf?!) is een tool die uw leerlingen kunnen gebruiken om zich voor te bereiden op de tussentijdse toets, het oefenexamen en het daadwerkelijke B-VCA examen.

Wat doet de functie Readspeaker in de e-learning van VCA @ SCHOOL?

Readspeaker is een voorleesfunctie waarmee onder andere websites en documenten kunnen worden voorgelezen. In de e-learning van VCA @ SCHOOL is Readspeaker ingebouwd om leerlingen ondersteuning te bieden bij het lezen van de tekst. Dit is vooral handig voor leerlingen met dyslexie of andere leesproblematiek.

De leerlingen kunnen de hele webpagina in de e-learning laten voorlezen, maar kunnen er ook voor kiezen om bepaalde woorden, zinnen of alinea’s te selecteren. De geselecteerde tekst kan vervolgens worden voorgelezen door op de playknop te drukken. Dit is bijvoorbeeld handig bij het maken van de oefenstof of bij het doornemen van de woordenlijst.

De leerling kan de voorleesfunctie naar wens aanpassen; denk aan de voorleessnelheid en het markeren van woorden die op dat moment uitgesproken worden.

Wat houden de tussentijdse toetsen precies in?

Het lespakket VCA @ SCHOOL bevat in totaal vier tussentijdse toetsen die na iedere blok van drie hoofdstukken in de e-learning worden aangeboden. Deze tussentijdse toetsen bevatten vragen die gericht zijn op de voorgaande hoofdstukken, waardoor de belangrijkste leerdoelen nogmaals worden bevraagd. U kunt de tussentijdse toetsen dus inzetten als extra herhalingsstof, als extra toets/meetmoment en als voorbereiding op het examen.

Wat houdt het oefenexamen in?

Wanneer u met uw leerlingen alle hoofdstukken van VCA @ SCHOOL hebt behandeld, kunt u hen het oefenexamen laten maken. Zij maken het oefenexamen digitaal in de e-learning. Aan de hand van verschillende vraagtypes komen alle onderwerpen uit het theorieboek voorbij.

Het oefenexamen wordt automatisch door het systeem nagekeken en is dusdanig ingericht dat uw leerlingen het zo vaak kunnen maken als zij willen. Ook biedt het oefenexamen u de mogelijkheid om deze samen met uw leerlingen klassikaal na te bespreken.

Wanneer uw leerlingen volledig voorbereid zijn, kunnen uw leerlingen het echte examen van BVCA maken!

Hoe verloopt de procedure?

  • Stap 1: Geef aan ons door hoeveel leerlingen VCA@SCHOOL gaan volgen
  • Stap 2: Geef aan ons door wie de docenten zijn en welke groepsindeling u wenst
  • Stap 3: Wij richten het platform in, inclusief groepen en docentenaccounts
  • Stap 4: U ontvangt van ons per aangeschaft pakket een voucher waarmee uw leerlingen zelf een account kunnen aanmaken voor VCA@SCHOOL
  • Stap 5: U start de cursus en monitort de voortgang en resultaten van uw leerlingen in het docenten-dashboard
  • Stap 6: U laat het ons weten wanneer u leerlingen klaar zijn voor het examen, wij regelen vervolgens alles voor het examen op uw locatie

Uit welke onderdelen bestaat het lespakket VCA @ SCHOOL?

Het nieuwe lespakket VCA @ SCHOOL bestaat uit een theorieboek, een e-learning en het B-VCA examen.

Het theorieboek vormt het startpunt van het lespakket en bestaat uit vier blokken met in totaal 12 hoofdstukken. In de 12 hoofdstukken wordt alles uitgelegd over veilig en gezond werken.

Vanuit het theorieboek wordt er verwezen naar de e-learning. In de e-learning is een apart deel ingericht voor de docent. In dit deel vindt u per hoofdstuk achtergrondinformatie en een docentenhandleiding. Voor de leerlingen vindt u per hoofdstuk het volgende in de e-learning:

  • interactieve presentatie;
  • basis oefenstof;
  • extra oefenstog (optioneel)
  • video’s;
  • woordenlijst;
  • extra samenvatting.

Daarnaast vindt u in de e-learning ook tussentijdse toetsen. Deze tussentijdse toetsen komen na elk blok van 3 hoofdstukken aan bod. Daarmee kunt u bepalen of uw leerlingen de lesstof uit de voorgaande hoofdstukken goed begrepen hebben.
In de e-learning treft u ook oefenexamens aan. Als de leerlingen alle hoofdstukken hebben behandeld, kunnen zij gaan oefenen voor het B-VCA examen!
Tenslotte kunt u in de e-learning de voortgang en resultaten van uw leerlingen monitoren.

Wilt u meer informatie?

Neem dan contact op via info@tutorial.nl of 053- 432 97 94.

Bel ons! Whatsapp